Recensie Orgel Vreten Bibelot

De bezoeker van Orgel Vreten hoeft zich anderhalf uur lang niet te vervelenNederland ondergaat een ware Hammondrevival de laatste jaren met bands als King Jack, Birth Of Joy, The Tightropes en DeWolff herontdekken vele jonge muzikanten dit instrument weer. Zo ook Orgel Vreten, bestaand uit Robin Piso (DeWolff) en Thijs Schrijnemakers (Laura Jansen). Ze spelen sinds 2012 een mix van eigen materiaal en covers. Het tweede album hebben ze inmiddels op zak en zijn ze momenteel bezig Nederland door te reizen met hun tour. Daarvoor doen ze onder andere de Dordrechtse Bibelot aan met een legertje aan gastmuzikanten.

Begeleidt door vaste ritmesectie bestaande uit Wouter Rentema op drums en bassist Jan Teertstra betreden Piso & Schrijnemakers het podium om meteen goed af te trappen met Down and Dirty van Mike Mangan's Big Organ Trio. De beide mannen gaan er meteen vol in met virtuoos vingerwerk en razendsnelle solos en ze wisselen elkaar prima af. Als de een solos speelt, begeleidt de ander én het is duidelijk dat de chemie tussen de twee op het podium fantastisch is.

Solo's
Orgel Vreten zou Orgel Vreten niet zijn als ze weer een breed scala aan gastmuzikanten mee zouden nemen. Gedurende de avond genieten we van solos van Benjamin Herman (New Cool Collective) op saxofoon Jan van Duikeren op Trompet, Ruud Borgers op zang en Gitaar en Bertus Borgers (Ex-Herman Brood) op zang en saxofoon. De gastartiesten passen prima binnen de formule van Orgel Vreten en het publiek geniet duidelijk van de lang uitgesponnen trompet en saxofoonsolos die tot een paar keer toe staand eindigen op de orgels.

Hoogtepunt
Het absolute hoogtepunt is weggelegd als gitarist/zanger Ruud Borgers het podium betreedt voor een cover van Limit to your love van Feist. Waar het orgineel een ontzettend rustig nummer is, wordt deze cover tot zeker tien minuten op een Pink Floyd-achtige wijze gebracht inclusief gitaarsolos en indrukwekkende vocalen van Borgers.

Zoals de artiesten zelf zeiden: "we spelen eigen nummers en jatten andere nummers die we zo bewerken dat je het orgineel niet meer terug herkent."  En hiermee slaan ze de spijker op de kop, met nummers van orgellegendes als Jimmy Smith en Santa Barbara Machine Head en covers van minder voor de hand liggende nummers zoals Bread van Sweet D’Buster plus eigen nummers maakt Orgel Vreten een perfecte mix waarbij het publiek zich anderhalf uur lang zich geen moment hoeft te vervelen.