Derde voorronde Singer- songwriter Contest vol variatie

Naya opent de middag in het Steenbergse Myra CetiOp zondag 16 maart ging de zoektocht van Gebouw-T en Stadlander door naar het nieuwe singer- songwritertalent van de regio. In theaterschool Myra Ceti in Steenbergen vond de derde en laatste voorronde van de Singer- Songwriter Contest plaats. Uit de vier kandidaten mochten er twee door naar de finale op 30 maart.

Wederom werden er een publieks- en een jurywinnaar gekozen: beiden treden 30 maart op tijdens de grote finale van de wedstrijd in Gebouw-T. Maar daar houdt het niet op: drie winnaars mogen spelen tijdens een singer- songwritermiddag in café De Tuymelaer, worden geïnterviewd (het eerste is hier te lezen), en de uiteindelijke winnaar krijgt de kans in Gebouw-T zijn of haar nummers op te nemen en ze te spelen tijdens singer- songwriterevenement PUUR. Het was dan ook niet vier niks dat alle vier de kandidaten ook vandaag licht gespannen waren.

Naye
Indira A Capella (33), of Naye volgens de poster, bijt het spits af. Ze valt direct op. Niet alleen vanwege haar doordachte kleding, maar ook omdat ze a capella zingt. Dat is toch wel een unicum binnen de wedstrijd, en erg gedurfd, en dat is ook het commentaar van de jury. Haar nummers blijven dichtbij haarzelf: geloof, liefde, en passie spelen een grote rol in de ballads die ze zingt. Vooral What You Gonna Do lijkt het publiek aan te spreken, en ook haar cover van John Legend’s All of Me valt in de smaak. Ondanks dat ze uiteindelijk geen van beide prijzen wint, staat zij wel garant voor een mooie performance.

Liesanne van Dongen brengt liedjes die goed bij haar leeftijd passenLiesanne
Liesanne van Dongen is een 18-jarige Bergse die samen met goede vriend Jens samen aan liedjes schrijft. Hun thema’s passen perfect bij volwassen worden en keuzes maken. Ze opent met Step By Step, een liedje dat is geïnspireerd door gesprekken met haar ouders over de toekomst. Sowieso interacteert Liesanne erg goed, zowel met publiek als met gitarist Jens. Jens laat zichzelf zien als kundig gitarist en ook een leuke vocale aanvulling. Als cover spelen ze Reggea Muffin van Selah Sue, hun grote voorbeeld. Juist hun samenspel en de afwisseling die gitaar en zang brengen, zorgen er waarschijnlijk voor dat zij zich winnaar van de Publieksprijs mag noemen.

Pieter Putnagel shockeert, maar maakt daarmee ook indrukPieter Putnagel
Pieter Putnagel (27) breekt de middag. Behoorlijk. Hij komt op in piratenoutfit, met allerlei raadselachtige attributen onder zijn arm, kondigt zich kort en chaotisch aan en begint met spelen. Zijn stijl ligt tegen de kleinkunst aan, met zijn (expliciete) grappen en het spelen met thema’s als seks, geloof en moderne cultuur. Van dat laatste is zijn vertolking van Zusje (Ronnie Flex feat. Mr. Polska) een duidelijk voorbeeld. Door zijn snelle stijl en constante regen van subtiele grappen krijgt hij het publiek precies waar hij het hebben wil: op de rand van ongemak en vermaak. Juist die kwaliteiten leveren hem na toch wel wat discussie de Juryprijs op.

Amanda van den Hil sluit de middag af van achter de pianoAmanda van den Hil
Amanda is 17 en komt uit Dinteloord. Ze is al heel lang met cultuur bezig, en dat merk je ook in haar performance. Ze zit achter de piano, wat haar interactie automatisch wat minder maakt, maar desondanks weet ze prima de aandacht vast te houden. Haar stem heeft een groot bereik, en ze weet goed gebruik te maken van haar dynamiek. Ze zingt onder andere over afscheid en vreemdgaan, en brengt een cover van She Wolf (David Guetta) ten gehore. De jury laat merken onder de indruk te zijn, hoewel Amanda af en toe net iets te hoog greep wat betreft uithalen. Haar optreden levert haar lovende woorden en een mooi applaus op, maar in de prijzen valt zij net niet.

Nu alle voorrondes voorbij zijn is het voor de kandidaten aftellen naar 30 maart, waar alle zes de winnaars nog eenmaal de kans krijgen zich te bewijzen. Kaarten zijn hier verkrijgbaar voor de prijs van €3,00,-. De finale zal om 14.00u aanvangen.