Recensie Air Traffic

Air Ttraffic keerde na tien jaar terugIn 2007 werd de vierkoppige band gezien als één van de grootste opkomende talenten en gingen ze vrijwel ieder festival van kaliber af. Ook het jaar daarna gingen ze er vrolijk mee verder... Tot de groep uit het nieuws van de aardbodem verdween met als begin van het einde de afgelaste show op het Utrechtse festival De Beschaving. Alles was compleet, het podium stond klaar, alle bandleden waren er maar de zanger was nog in Parijs tot grote teleurstelling van de vele fans die speciaal daarvoor kwamen. Het bleek geen incident, want na één laatste show in Paradiso was het acht jaar angstig stil rondom de band. Tot er begin dit jaar een bericht kwam van een 10 jarig jubileum tour van hun eerste en enige langspeelplaat ‘This Fractured Life’, iets waar blijkbaar toch veel mensen inclusief ikzelf op zaten te wachten zonder de verwachting dat het werkelijk ooit zou gebeuren...

Ouder worden
2 Oktober was het zover, in de Tolhuistuin of Paradiso Noord kwam de band uit Bournemouth eindelijk weer eens naar het Nederlandse vasteland. De band opent met hun eerste single van het album, en kan tevreden zijn over de respons van het publiek want iedereen zingt mee. Na twee nummers volgt een praatje van Chris Wall, die naast piano en zang eigenlijk ook alle interactie voor zijn rekening neemt. "Hello Amsterdam, we missed you! It really helps me a lot that you sing along, I’m not a young boy anymore." En met enige terughoudendheid zegt hij erachteraan: "But then again, neither are you.’ Hij heeft gelijk, want het aanwezige publiek is natuurlijk ook minstens tien jaar ouder geworden in de tijd van hun afwezigheid.

Hoogtepunten
Na hitje ‘Never Even Told Me Her Name’ zegt Chris dat hij de sfeer even moet verpesten omdat hij ook naar het nieuws heeft gekeken. Hij draag het nummer ‘Empty Space’ op aan alle slachtoffers van haat. Pasgeleden was deze track nog te horen in een filmpje van het Wereldnatuurfonds, en ook nu heeft het duidelijk zijn impact op het publiek. Het is misschien ook wel het mooiste nummer dat de band heeft geproduceerd. ‘No More Running Away’ is het ideale meezingnummer, en daar was iedereen behalve de band zelf op voorbereid, een prachtig stukje samenzang tussen publiek en artiest zorgt voor één van de hoogtepunten van de avond. De band geeft aan dat het nogal surrealistisch is om dit mee te maken. Iets wat best logisch is aangezien ze al 8 jaar niet meer actief waren, en nog steeds zalen uitverkopen met slechts één al dan niet goed album op zak. In België waren zelfs de extra twee shows compleet uitverkocht en volgt er volgend jaar nog een show in Brussel.

Gitaar
Grootste hitje ‘Charlotte’ heeft een geweldig catchy gitaar-deuntje en refrein dat in je hoofd blijft zitten. Het zit er bij het publiek ook goed in want de energie die bij dit nummer vrijkomt is gigantisch. In ‘Get in Line’ zaten nog wel wat schoonheidsfoutjes, maar dat is vooral omdat de zanger zich een stuk comfortabeler voelt achter een piano dan een gitaar om zijn nek. Daarnaast denk ik dat iedereen die hier vandaag aanwezig was het ze ook wel vergeeft.

Nieuw materiaal
Naast een aantal onuitgebrachte nummers, het nummer ‘Come On’ dat enkel op de Amerikaanse versie staat is er ook ruimte voor een nieuw nummer. Deze komt pas bij de toegift aan bod en klinkt zoals we gewend van ze zijn. De afsluiter van het concert is het adembenemende ‘Shooting Star’. Ondanks dat ze weinig repertoire hebben om op te teren, kunnen ze het publiek dat uiteraard al bekend is met hun werk prima meer dan een uur vermaken. Het is nu afwachten hoe het volgende album gaat klinken en aanslaan, maar we kunnen in ieder geval binnen een week vanaf dit concert het nieuwe nummer uitgebracht zien worden.

Over de auteur

Jeroen Siep

Jeroen Siep is zowel een muziekliefhebber als een woordkunstenaar in het dagelijks leven. Hij is een festivalganger met zoveel ervaring dat je hem gerust van lichtelijk snobisme mag beschuldigen. Kritiek op muziek zal er van zijn kant altijd blijven en hoge kwaliteit word dan ook erg gewaardeerd, want de juiste snaren raken is nu eenmaal een strijd. Zijn mening word niet altijd op prijs gesteld maar een gevoel beschrijven kan hij als geen ander. Een passie voor het geschreven woord en de kracht van het geluid gecombineerd tot één organisme!