Menu


Sfeerverslag Paaspop

De Kaiser Chiefs zijn in bloedvorm FOTO WIKIPEDIAAf en toen pakken West-Point vrijwilligers ook evenementen buiten de eigen regio mee. Nadat Jeroen Siep naar Zwolle afreisde, waarvan hier zijn verslag, komt er nu ook een sfeerimpressie van Paaspop online waar hij als vrijwilliger werkte.

Aftrap festivalseizoen
Het allereerste festival van het seizoen is met Pasen en dit jaar staan gevestigde namen als Kaiser Chiefs en The Prodigy op de headliner-plaatsen van het driedaagse festival. Dus een goede reden om als vrijwilliger aan de slag te gaan en zo betaalbaar het festivalseizoen te kunnen inluiden! Bij de toiletten zorgden wij ervoor dat er geen bekers mee naar binnen werden genomen en dat de drankjes weer bij de rechtmatige eigenaar terug kwamen. Dit zorgt ervoor dat, hoe meer de dag vorderde en hoe meer alcoholistische dranken er genuttigd werden, miscommunicatie en onbegrip het gevolg is, maar ook gezelligheid en grappige gesprekken komen daar uit voort. Hoe alert je ook moest zijn, het kon amper werk genoemd worden!

Wat er op de eerste dag vooral opvalt is de aankleding van Paaspop, want alles ziet er piekfijn in orde uit. Overal lichtjes en massieve bouwwerken die niet onder doen voor een casino in Las Vegas. Met maar liefst 10 verschillende stages is het aanbod enorm en gevarieerd. Helaas zijn er op de vrijdag maar acht daarvan open en staat er niet veel naar mijn smaak op het programma.

Guus Meeuwis
Op Guus Meeuwis zit ik niet te wachten en bovendien sta ik in de laatste dienst van de nacht ingepland. Birth Of Joy valt hierdoor voor mij om die reden af. Chef’s Special is ondertussen al een band van formaat en hoewel het me nooit heeft aangetrokken, krijgen ze een nieuwe kans. Ondanks dat de kwaliteit hoog is en de nummer prima in elkaar zitten, ervaar ik de show als oersaai. Ze zijn zeker niet slecht, maar spannend word het ook absoluut niet.

Spannend
Hoffmaestro doet dan weer precies wél wat een show spannend maakt en speelt de Jack Daniels-tent compleet plat. Het publiek rent in zijn geheel mee met de zanger die vol energie ons letterlijk alle hoeken van de kamer laat zien. Het is een waar feest en het eerste muzikale hoogtepuntje voor mij. Maar wat wil je met een elfkoppig Zweeds gezelschap dat de muziek omschrijft als Skank-a-tronicpunkadelica. Ze stonden het jaar hiervoor al op Sziget en hebben daar bewezen wat ze in huis hebben. Één groot feest!

De Prodigy is misschien net te groot voor PAASPOP FOTO WikipediaZaterdag
De nacht is redelijk fris met een schamele 3 graden in een tent die gefabriceerd is zonder tentstokken. Een flinke bui in diezelfde nacht zorgt ervoor dat ik wakker wordt door het water dat binnenstroomt aan verschillende kanten. Niet het allerbeste begin van de dag, maar dat slaat net als het weer tegen de middag gelijk om. Als dat meezit, scheelt dat al een hele hoop, daarnaast zijn er zoveel dingen te doen op het terrein dat je nooit verveeld hoeft te zijn. Een gezellige karaoke-kar van Kalash & Nikov zorgt voor veel plezier op het terrein. De hele dag kan iedereen die wil (of opgegeven wordt) zijn of haar favoriete nummers zingen uit een enorm assortiment.

Electronisch
In de Restolounge gebeuren weer hele andere dingen. Er zijn pop-quizjes, Pro Wrestling shows en ook gewoon artiesten. De Stardust staat vol met dance-acts waaronder Dr. Lektroluv, Erol Alkan en 2manyDJs. Eerstgenoemde zet de volle tent al vroeg in de avond in vuur en vlam met zijn liefde voor elektronische muziek. Ook de visuals voegen genoeg toe om het voor de gehele set interessant te houden voor iedereen.

Motherfuckers
Blood Red Shoes heeft een stuk later op de dag veel meer moeite om de tent in beweging te houden. Het publiek reageert slecht op het rock-duo dat tegenwoordig een stuk meer richting shoegaze neigt. Gitarist / zangers Laura Mary Carter irriteert zich aan de desinteresse en schreeuwt dan ook: ‘Come on, motherfuckers! You can do better than this!’. Ze heeft gelijk, maar het mag weinig baten. Paaspop zit niet op deze topband te wachten blijkbaar.

Dat vooral elektronische genres het meest gewaardeerd worden in Schijndel blijkt bij The Hard Way. Kei en kei-hard is de muziek van deze groep. De make-up is misschien wat overdreven, maar knetterende hardcore drum & bass doet dat snel vergeten. Een perfect voorproefje voor de grote naam die vanavond de Apollo af gaat sluiten.

Triggerfinger
Triggerfinger is sinds hun cover van ‘I Follow Rivers’ opeens een graag-geziene gast op ieder festival in Nederland. Diep triest in mijn ogen, want de band heeft zonder dat nummer ook al genoeg in haar mars om die plaats op het hoofdpodium te kunnen veroveren. Maar ja, zo werkt het tegenwoordig in de muziekindustrie! Ook dit keer doet de band niets fout en rockt er flink op los, maar zit een groot deel van het publiek helaas wel te wachten op dat nummertje dat ze bij Giel Beelen hebben gespeeld.

Een andere Belgische Act, 2manyDj’s bestaade uit onder andere de twee broertjes die ook Soulwax zijn, heeft ook flink wat in hun mars. Ik heb ze ooit een dag van Rock Werchter zien afsluiten en dat deden ze op sublieme wijze. Wat ze vandaag doen, komt niet in de buurt van dat spektakel maar het is een zeer prettige set die gedraaid wordt in de Stardust.

Prodigy
Dat er niet veel mensen meer overblijven richting het einde van de set is niet meer dan logisch, want The Prodigy staat op het punt van beginnen. De grote vraag is natuurlijk of je een plekje kunt vinden in de bloedhete tent. Die temperatuur stijgt uiteraard wanneer Voodoo People wordt ingezet en de tent ook nog eens op en neer springt als een malle. Het is erg benauwd, maar dat neemt niet weg dat iedereen flink staat te genieten van deze grootmacht.

Wat ook opvalt is dat er ook een stuk ouder publiek aanwezig is dan bij het gemiddelde Prodigy-optreden. En ook zij genieten van nummers als ‘Breathe’, ‘Omen’, ‘Firestarter’ en ‘Run With The Wolves’. Bij ‘Smack My Bitch Up’ is het traditie om met het gehele publiek te gaan zitten en op te springen bij de grote climax. Het grootste gedeelte van het publiek voelt zich daar blijkbaar te goed voor en dat is opnieuw erg jammer. The Prodigy is zo goed als ze altijd zijn, maar misschien zijn ze een tikkeltje te groot om op Paaspop te staan.

Na de reguliere programmering is er een after-party voor de medewerkers waar het bier rijkelijk vloeit én dat terwijl ik morgen om twaalf uur alweer aan het werk moet... Doorbijten hoort er nu eenmaal bij!

Hatebreed maakt cliché metalZondag
De vroege dienst is tegelijk ook weer de makkelijkste van alle diensten, want bijna iedereen ligt nog in zijn tent te ronken of is boodschappen aan het doen. Het festivalterrein is nog vrij leeg en op het gemakje kunnen ook wij op onze post wakker worden en van het zonnetje genieten.

Naast bands die ik graag wil zien, kan ik ook genieten van acts die helemaal niet mijn ding zijn. Zo is het lachen geblazen bij Kraantje Pappie die met zijn niet of slecht-rijmende rap vroeg in de middag de Stardust toch wel in beweging krijgt. Persoonlijk is het verre van mijn ding, maar komieken moeten er toch ook zijn.

Hans Teeuwen
Circa Waves is dan weer een rockbandje dat door mij heel erg wordt gewaardeerd, maar dat een lege Jack Daniel’s Stage voor zich krijgt. Het publiek dat wél aanwezig is, waardeert de jonge band ook, maar vol raakt de tent helaas niet. De volgende komiek op het programma is Hans Teeuwen, tenminste daar kent iedereen hem van. De beste man is suma cum laude afgestudeerd aan het conservatorium van Amsterdam en heeft dus de juiste papieren om ons muziek voor te schotelen in het Theater. De jazz van The Painkillers en de flamboyante performance van Hans Teeuwen zijn een geweldige combinatie. Halverwege de set wordt de taal van Engels naar Nederlands verandert, maar ik heb het laatste deel niet meekunnen maken want er stond voor mij weer een dienst op het programma...

Covers...
Ook coverbands zijn erg in trek op Paaspop, want het programma staat vol mee. Back to The System (SOAD), Coldplace, AC in DC en Twenty Sicks does Nirvana’s Nevermind zijn daar een paar voorbeelden van, maar omdat het de laatste dag is, hebben de mensen zin om nog snel even flink te gaan feesten. Dan komt het mooi uit dat de Bazzookas XL de Restolounge op z’n kop zetten met hun ska. Er wordt touwtje gesprongen, verjaardagen gevierd en vooral flink gedanst. De band en alle aanwezigen hebben nog wel zin om door te gaan maar aangezien ze al bijna tien minuten over hun tijd heen zijn, gaat de rest van het feestje niet door. Desalniettemin een fijn optreden van de gezellige bende!

Haat!
Geheel ander is Hatebreed. De band is iets dat ik persoonlijk cliché-metal noem. De onderwerpen zijn met name haat. De bandleden bedanken de mensen die in hun boodschap geloven en vragen of het publiek de medemensen opraapt bij het nummer ‘Smash Your Enemies’. Ook dit is niet mijn kop thee, maar kan ik niets anders zeggen dan dat de heren mij zeker iedere keer weten te vermaken. Vooral bij het nummer ‘Destroy Everything’ waarmee ze hun set eindigen, kan ik mijn lachen niet inhouden, waardoor ik stiekem toch een beetje van dat clichématige nummer hou.

Een paar tenten verder staat de Apollo en daar komt een band waar ik dan weer wel heel erg van hou. Namelijk, ‘Kaiser Chiefs’. Een vreemde ontwikkeling heeft de band, op het moment dat hun debuutalbum ‘Employment’ uitkwam waren ze wereldberoemd terwijl ze nog niet altijd even goed uit de verf kwamen in die tijd. Over de jaren heeft de band zich steeds meer ontwikkeld en werden ze beter en beter terwijl ze eigenlijk een beetje in de vergetelheid raakten door de overkill in hun beginjaren.

Bloedvorm
Ook de albums die volgden, kenden niet de successen die ze misschien voor ogen hadden. De grote festivals boekten ze niet meer en hun kansen lagen steeds meer op de opkomende festivals, zoals nu blijkt op Paaspop. En daar blijkt maar weer eens hoe hun ontwikkeling gegroeid is. Ricky Wilson is de perfecte frontman en is zó hyperactief dat niemand zich afvraagt waar de overtollige kilootjes van vroeger gebleven zijn. Ondertussen komen alle hits voorbij en een hoop nieuwe nummers van het album Education, Education, Education and War waar Ricky zo schaamteloos en sarcastisch in de camera een verkooppraatje voor geeft dat je niet anders kunt dan lachen.

Charmeren
Doordat hij zo vaak in de camera kijkt, probeert hij de cameravrouw te charmeren en met zijn charisma lukt dat prima. Hij vraagt haar ten dans, wijst naar haar bij ‘You Can Have It All’, klimt in steigers van  het podium en bij de bar aan de andere kant van de tent enzovoort. Tamboerijnen worden verrot geslagen, ‘I Predict A Riot’ deed zijn naam nog nooit zo eer aan. Kaiser Chiefs is weer terug van weggeweest en ze zijn in bloedvorm. De juiste afsluiter van een prima editie van Paaspop!

Ikzelf trek nog even een sprintje om de laatste noten van traumahelikopter mee te maken voor ik naar de laatste after-party van het weekend vertrek. Het begin van het festivalseizoen is gemaakt én ook volgend jaar is het weer Paaspop die dat in gaat luiden!