Menu


Triggerfinger over Colossus: "We werkten écht als groep samen aan de nummers"

Triggerfinger drummer Mario Goossens praat over het nieuwe album ColussusVijfentwintig augustus verscheen het nieuwe album van Triggerfinger; Colossus. Dat het anders zou worden dan de vorige albums was ons al bekend, maar hoe is dat proces gegaan? We vroegen het drummer Mario Goossens.

De nieuwe plaat is geproduceerd door Mitchell Froom, bekend van onder andere Crowded House en Sheryl Crow. Hoe zijn jullie eigenlijk bij hem terecht gekomen?
Mario: "Volgens mij hebben veel bands die platen maken een soort van 'verlanglijstje' van producers met wie ze graag zouden willen werken, omdat ze met andere artiesten waar je fan van bent toffe dingen hebben gemaakt. Wij hadden een lijstje gemaakt van producers en Mitchell Froom was eigenlijk de eerste die direct reageerde. Hij had meteen al wat voorwerk gedaan door nummers van vorige albums te beluisteren en vond het direct leuk. Wij waren daarvan zo aangenaam verrast dat hij het zo hard zag zitten, dat we dachten: dat moeten we doen!

Ongelofelijk
Toen we een aantal demo's gereed hadden, zijn we voor vier dagen naar Los Angeles gevlogen om kennis te maken. De eerste dag zijn we gewoon muziek gaan luisteren. Als vier kleine jongens aan de mengtafel: "Ken je die band en dat nummer?" Het was een ongelooflijk mooie dag en vanuit daar zijn we aan onze eigen nummers gaan werken. Dat bleek zo goed te klikken dat we daar mee door zijn gegaan."

Normaal gesproken bereid je je helemaal voor tijdens de opnamen van een album. Nu was de opdracht; niet teveel repeteren. Hoe is uiteindelijk dat proces verlopen?|
"Omdat we nu een eigen studio hebben, had Ruben qua songwriting al heel wat voorbereid op die demo's en deze zaten eigenlijk al supergoed in elkaar. Veel van die opnamen zijn gewoon behouden gebleven voor de uiteindelijke plaat, dat is leuk. Om de zoveel tijd kwamen we samen om te repeteren en de juiste 'parts' te zoeken voor elke song. Mitchell had zoiets van, repeteer het niet dood, hou je niet vast aan die partij maar hou het open zodat je kunt kiezen, wat werkt er nu eigenlijk het beste?"

Puur
'Zelf bereid ik normaal gesproken alles graag voor als ik iets moet inspelen, maar Mitchell had zoiets van; laat het zo zijn. Jullie zijn muzikant genoeg, jullie kunnen dit en we gaan altijd wel iets moois vinden. Hij pushte ons naar de volgende stap en voelde ook erg sterk van, hier moet ik misschien nog wat bijsturen om ze gemotiveerd te krijgen om misschien toch die richting in te gaan. Aan de andere kant gebeurde er bij ons ook veel. Hij had nog nooit zo effectief met een band gewerkt, puur als groep. Het is vaak dat er een songwriter is en de rest van de band doet mee, maar wij werkten echt effectief als trio samen aan de nummers. Dat vond hij wel heel bijzonder."

Dat jullie als eenheid werken is ook wel op het podium te zien. Jullie staan daar als een gezamenlijke brok energie, dat is mooi om te zien.
"Maar dat is buiten het podium ook zo, we zijn met z'n drieën een unit naar buiten toe treedt. Je brengt het samen."

Heb je qua sound, vellen etc, veel veranderd aan je drumstel?
"Jazeker, er is veel geëxperimenteerd. Normaal heb ik als normale setting mijn oude Gretsch, die had ik nu ook, maar Mitchell had een verzameling van oude snare's van o.a. Slingerland en die hadden allemaal verschillende tunings. Verder ook verschillende bassdrums van onder andere Remo en een echte oude Indische bassdrum. Ik heb zelfs een cadeautje van hem gehad, dat was een mini snare die hij had gekregen van Matt Chamberlain. Hij zei: "Die moet je gebruiken, is echt te gek!" Het is eigenlijk een acoustische snare, maar klinkt als een Edo Waits drumcomputer snare. Die hebben we dan ook een aantal keer gebruikt."

"Het grappige was dat Mitchell zelf eigenlijk niet zoveel kon met deze snare, dus mocht ik hem mee naar huis nemen. Ik heb het dus een aantal keer op de plaat gebruikt. Eigenlijk heb ik onrechtstreeks van Matt Chamberlain via Mitchell een snare gekregen , haha!"

Jullie plaat is weer in verschillende uitvoeringen verschenen, wit vinyl, blauw vinyl. De vorige plaat heb ik zelf als transparant vinyl op 45 toeren in de kast staan. Het is tof dat jullie dit soort aparte uitvoeringen blijven doen. Altijd wel iets speciaals.
"Vinyl is op dit moment natuurlijk super hip, maar wij brengen onze platen als sinds de begindagen op vinyl uit en vonden dat het paste bij hetgeen we doen. Wij hadden altijd een fan base van mensen die wat ouder zijn en altijd zeiden; dat vinyl is toch echt geweldig. Ik vind dat ook, het is tastbaarder, groter dan een cd en mag dan ook een mooie uitvoering hebben. We hebben dan ook zoiets, dan moeten we er met deze album cover van Victor Robijn er ook maar iets speciaals van maken. De vorige keer was het een driedubbel album, misschien moet het nu een enkel album zijn maar dan met verschillende kleuren vinyl."

Jullie zijn behoorlijk druk, waar gaan jullie nog touren de komende tijd?
"We hebben de komende tijd nog wat promo dingen staan. De officiële clubtour start op 4 oktober en duurt tot 17 december. Dat brengt ons onder andere naar Engeland, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Croatie, Polen, Tsjechië, Spanje en natuurlijk Nederland. De 3 shows in de Melkweg zijn inmiddels uitverkocht, maar we hebben goed nieuws, volgend jaar bezoeken we nog een aantal zalen in Nederland. Ik kan nog niet zeggen wanneer, maar daar zal snel duidelijkheid over komen."

Meer info en tourdata: www.triggerfinger.net